ТОП новини


Фотограф у Божому храмі

До питання про етику церковної фотографії
Важко уявити собі таку галузь, куди б нині не проникла фотокамера. Вона скрізь і всюди: на землі й під землею, у воді й повітряному просторі, в таємницях всесвіту і повсякденному житті. Вона на тривалі роки залишає в пам'яті моменти, які нам особливо дорогі: посмішки близьких людей, радісні події, яскраві враження. Немає такої сфери, немає такої межі - зрозуміло, в межах реального часу і простору - де сучасна фототехніка не змогла б впоратися зі своїм одвічним завданням: зупинити мить. Усе те, що для фотографа і фотографії ще донедавна було неможливим, - нині стало цілком звичним.

Звичною стала присутність фотографа і в храмі Божому. Яке вінчання, які хрестини без фотографа, без спалаху, без очікування того, що ось-ось вилетить «пташка»? Фотографа можна зустріти і під куполом величного собору і скромного сільського храму, в укритті келії монаха, біля святинь.
Є фотографи безцеремонні, нетактовні, яким глибоко наплювати, що і де знімати - вечірку в нічному клубі, гульню на природі або церковний обряд. Їм заплатили - вони і знімають. Робота, мовляв, така. А є і люди, для яких поява в храмі будь-якої людини з фотоапаратом миттєво викликає лють, злість, неприязнь, бурю негативних, а інколи абсолютно огидних емоцій, якими вони демонструють рівень своєї релігійної і, взагалі, людської культури.
Є храми, святі обителі з табличками, які тактовно звертаються до всіх, хто входить сюди, не користуватися камерами, мобільними телефонами. А є надто ревні бабусі, які тут же, перед святими образами, накидаються на людину з камерою.
Отже, фотограф прийшов у храм. З чого почати? Зняти кришку з об'єктива, включити живлення - і справа пішла? Ні, ні в якому разі. Починати потрібно з благословення настоятеля або ж будь-якого священика, клірика, який служить тут. Навіть якщо фотограф тут бував раніше або ж є постійним учасником, запрошуваним на різні церковні події. В будь-якому разі без благословення настоятеля не слід свавільничати і починати зйомку.
А для того, щоб цей споконвічний момент присутності камери був більш природним, нікого не дратував, не викликав протестів, непорозумінь, фотограф, що йде в храм Божий, повинен бути людиною віруючою, або, принаймні, мати в душі тяжіння, щире прагнення до Бога, до віри в Нього. Якщо ж він залишається безстороннім фіксатором того, що спостерігає в храмі, якщо святість храму і всього, що є в ньому, не пробуджує душу, не збуджує її, камера ніколи не передасть у всій повноті ту красу, яка робить храм воістину неземним, святим місцем.
Важливо враховувати і пам'ятати, що, перебуваючи з камерою в храмі, фо-тограф вільно чи мимоволі кожною своєю роботою відображає не тільки те, що бачить тут перед собою і фіксує. Фотограф малює також автопортрет своєї власної душі. Якщо займатися церковною фотографією з нечистим серцем - це все одно, що бруднити Церкву. Тому охочому грунтовно займатися церковною фотографією слід, перш за все, стати членом Церкви Христової. Церковна фотографія починає уподібнюватися іконопису лише за умови, коли фотограф прагне зобразити Христа, Його Святу Церкву, не перекручуючи, не спотворюючи їх світлі образи через неправильне, замутнене бачення своєї душі. В іншому разі фотографія в Церкві, на мій погляд, не тільки не має сенсу, але навіть шкідлива фотографу, бо міняє піднесену церковну красу на сочевичну юшку просто красивих картинок, а його самого перетворює з художника в маляра, ремісника.
Відомий канадський фотограф, визнаний майстер портретної фотографії Юзеф Карш, говорячи про покликання фотографа взагалі, влучно зауважив: «Щоб стати справжнім фотографом, треба вчитися дивитися очима душі, бо справжні об'єктиви фотокамери - це серце і душа». Цю думку стверджує ще один світовий класик фотомистецтва француз Анрі Картє-Брессон: «Фотографувати може тільки той, хто зуміє збудувати на одній осі очей, голову і серце».
Узагалі слід спочатку озирнутися, визначити найбільш зручне для зйомки місце, а не пускатися з камерою «в танок», ледь переступивши поріг храму. Деякі моменти (наприклад, гра світла, освітлення церковної архітектури, внутрішнього оздоблення, заповнення храму людьми, мерехтіння свічок і т.д.) вимагають від фотографа витримки, спокійності, зосередженості, концентрації уваги на деталях. Саме тоді, як показує практика, народжуються не просто красиві, а по-справжньому натхненні кадри.
Особливого такту вимагає присутність з камерою під час Божественної літургії на архієрейських богослужіннях, де, як правило, буває багато почесних гостей, високопоставлених осіб, а з ними - не менше репортерів, що намагаються фіксувати їх присутність у храмі. І для таких гостей, і для преси часто виділяють спеціальні місця, звідки зручно спостерігати за богослужінням, молитися, знімати.
Але досить часто репортери мають можливість вільно переміщатися в храмі, самостійно вибирати цікавий ракурс. Не будемо зловживати цією свободою, викликаючи невдоволення людей. Не будемо забувати, що поруч з нами - люди, які моляться.
Наприклад, людині необхідно відкрити душу священику. У церковній практиці це відбувається, як правило, під час сповіді, і сунутися в цю таємницю з потужною оптикою категорично не слід. На яскравих, емоційно насичених фотографіях, які закарбували сповідь, зазвичай прихована особа того, хто приносить покаяння. Думаючий фотограф знайде, якими засобами розкрити цю надзвичайно тонку, делікатну тему, не зриваючи з неї покриву сакральності.
Світські фотографи і репортери рідко бувають у храмі чи відвідують його лише «за замовленням», насилу орієнтуються в богослужіннях, а від цього не відчувають, не бачать краси багатьох моментів, якими прикрашено Православ'я. Малий і Великий вхід, кадіння, читання Євангелія, схиляння колін, благословення - скільки всього одухотвореного, насиченого неземною красою! Але багато фотографів - знов-таки, в силу своєї нецерковного - цього нічого не знають і не бачать, а тому починають знімати все підряд, без усякого розбору. Особливо цим зловживають фотографи-новачки, які потрапляють в церковну обстановку вперше, коли їх направляють туди за редакційними завданнями або ж за компанію з кимось із шановних гостей. А від цього незнання народжується те, що дійсно починає справедливо дратувати віруючих людей і священнослужителів. Фотографи безцеремонно порушують лад богослужіння, лізуть туди, куди не мають права ступати ногою, створюють серед віруючого народу суєту, штовханину і ремство.
Є місця, де світським особам, у тому числі й фотографам, ходити взагалі заборонено. Це, зокрема, лінія Царських Воріт, куди мають право увійти лише ті, хто ведуть Божественну літургію: архієреї, священики та диякони. Самочинство з боку фотографа в цьому випадку дорівнює оскверненню святині.
Зйомка у вівтарі може проводитися виключно з благословення настоятеля, архієрея і лише у виняткових випадках. Без необхідності знаходитися під «святая святих» категорично заборонено. Всі репортерські амбіції, слід зі смиренням заховати в сумку разом з камерою.
Дуже коректним повинно бути використання фотоспалаху, бо ніщо так не дратує душу віруючого, не відволікає його увагу під час молитви, як блискотіння спалаху. Багато камер мають відповідну вбудовану функцію. Якщо така функція в камері відсутня, вирішіть завдання якимось іншим способом: технічні ресурси цифрової техніки і можливості подальшої обробки зображення на комп'ютері цілком дозволяють обійтися без додаткового світла.
Забороненими є ще деякі моменти присутності фотографа в храмі. Одна з них - мощі святих угодників, чудотворців, мучеників, праведників. Той факт, що багато з них відкриті для поклоніння віруючими, прочанам, не означає, що туди ж слідом можна лізти з камерою. Це абсолютно неетично.
Пам'ятається, весь інтернет обійшла фотографія, що зафіксувала момент відкриття чиїхось мощей: викладені з тільки що розритої могили напівзотлілі останки чоловічого тіла, одягу, кістки, череп... Усе знято відкрито, в упор, великим планом, оголюючи всі дрібниці, деталі. Питається: для чого? Чи була така необхідність? Ця фотографія пізніше стала предметом блюзнірських глузувань, знущань над богослов'ям святих мощей, якого дотримується Православна Церква. Ось вони, гіркі плоди бездумного фотографування того, що повинно було бути приховане від стороннього ока і непідготовленого до таких таємниць розуму.
Церква через своїх пастирів, які мають відповідний рівень духовної під-готовки та знань, визначає, що дозволено знімати, а що ні. Самочинство фотографа в цьому разі немає ніякого виправдання.
Окрема тема стосується присутності фотографа в монастирі. Монастир являє собою місце співжиття людей, що прагнуть до самоти, віддалення від світу, мирського життя, її суєти і спокус. Тому поява гостей з камерами в багатьох святих обителях несхвальна. Це повинні добре розуміти фотографи, не намагаючись порушити молитовний спокій, атмосферу умиротворення, тиші, злагоди, душевного тепла.
Будь-яка зйомка без відома, згоди і благословення настоятеля, ігумені монастиря заборонена.
У всіх без винятку монастирях категорично заборонено знімати особи чен-ців і послушників: цю заборону не слід переступати, бо непослух фотографа може пригнітити внутрішній стан того, хто прагне сховатися від світу.
Якщо вас запросили в чернечу келію, то і тут не поспішайте діставати камеру: уявіть собі, якою була б ваша реакція, якби хто з гостей, які прийшли до вас, без всякого дозволу почав фотографувати і вас, і навколишнє оточення. Келія, весь монастир є для ченця саме таким будинком, за порогом якого його чекає зустріч із вічністю.


Олександр ГОРШКОВ, фотожурналіст

uuba adv 2020

koledzh uuba 2020

vydavnyctvo copy

Публікації

  • 1
  • 2
  • 3
Уряд встановив штрафи за відсутність масок та проведення масових релігійних заходів

Уряд встановив штрафи за відсутність масок та проведення масових релігійних заходів

Уряд посилить контроль за дотриманням карантинних обмежень. Про це 25 червня 2020 року,  відкри...

Варфоломій заявив, що шокований заявами Ердогана про Святу Софію

Варфоломій заявив, що шокований заявами Ердогана про Святу Софію

Вселенський патріарх Варфоломій сказав, що шокований заявами президента Туреччини Реджепа Тайіпа Ердогана про&...

Митрополит Епіфаній відвідав у Борисполі відкриття першого в Україні пам’ятника авторові Національного Гімну Павлу Чубинському

Митрополит Епіфаній відвідав у Борисполі відкриття першого в Україні пам’ятника авторові Національного Гімну Павлу Чубинському

Блаженнійший Митрополит Київський і всієї України Епіфаній 26 червня 2020 року відвідав місто Бориспіль Київсь...

Зниклі з соборів Києва скарби знайшлися у фондах московського музею (фото)

Зниклі з соборів Києва скарби знайшлися у фондах московського музею (фото)

Це 57 дорогоцінних предметів – церковних речей з ризниць Софійського та Успенського соборів Києва, виготовлені...

ПЦУ прокоментувала справу проти Порошенка через «розпалювання міжрелігійної ворожнечі»

ПЦУ прокоментувала справу проти Порошенка через «розпалювання міжрелігійної ворожнечі»

У Київській митрополії Української православної церкви (ПЦУ) у п’ятницю поширили заяву після по...

Заборонені весілля, закриті садочки та ресторани: на Закарпатті посилюють карантин

Заборонені весілля, закриті садочки та ресторани: на Закарпатті посилюють карантин

Відповідне рішення прийняла обласна регіональна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайни...

Уряд скасовує ДПА для випускників, які не планують вступати до вишів

Уряд скасовує ДПА для випускників, які не планують вступати до вишів

Голова комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак заявив, що готуються відповідні зміни до за...

Про автокефалію для Української Церкви домовлялись у Стамбулі ще 100 років тому – генконсул

Про автокефалію для Української Церкви домовлялись у Стамбулі ще 100 років тому – генконсул

Століття тому у 1920 році дипломат і громадський діяч Володимир Мурський, працюючи у Стамбулі, активно спілкув...

МОН опублікувало Дорожню карту впровадження Державного стандарту базової освіти

МОН опублікувало Дорожню карту впровадження Державного стандарту базової освіти

Відповідно до нього, новий стандарт планують подати уряду на затвердження у серпні.

Проросійські ЗМІ запустили фейк про об’єднання ПЦУ і УГКЦ

Проросійські ЗМІ запустили фейк про об’єднання ПЦУ і УГКЦ

Промосковські пропагандисти нещодавно запустили по всіх своїх каналах фейкову інформацію про нібито об’єднання...

“Польща для поляків, Німеччина для німців, а Україна — для меншин?!” Відомий вчений звернувся із розгромною заявою до Зеленського

“Польща для поляків, Німеччина для німців, а Україна — для меншин?!” Відомий вчений звернувся із розгромною заявою до Зеленського

Професор, завідувач кафедри слов’янської філології і загального мовознавства Київського міжнародного унів...

Українська культура у протистоянні з російською агресією. Минуле і сьогодення

Українська культура у протистоянні з російською агресією. Минуле і сьогодення

У Донецькому університеті до окупації був музей Василя Стуса.

Відео дня